Vårt arbeid

Motivasjon til å være aktiv.

Når en er aktiv utløses endorfiner som øker velvære og reduserer stress. Kan gi bedre hukommelse, læring, søvn og færre fysiske plager. Kan gi økt mestring og overskudd. Får tankene over på et positivt spor. 

sosial støtte

Hunden skaper trygge omgivelser, som bidrar til at barn /ungdom tør å øve på sosiale ferdigheter. 

Mestring og selvtillit

Barn med lav selvtillit er mer villig til interaksjon med dyr enn andre mennesker.  Hunder dømmer ikke. 

Reduserer ensomhet og isolasjon

Sosiale relasjoner er bra for vår psykiske helse og fungerer som en buffer mot psykisk uhelse. Hunden fasiliterer det å knytte bånd til andre mennesker. Hunden kan være en samtalestarter og skaper følelse av tilhørighet. Bidrar til å bygge sosial kompetanse/empati 

Lesehund

Målet er å øke barnets motivasjon for å lese. Fokus flyttes til barnets følelse av å være en hjelper "lærer for hunden". Barna forbedrer leseferdigheter i et miljø fritt for krav om prestasjon.

Dokumentert bedre leseferdigheter, når barnet har lest gjennomsnittlig 15 minutter pr. uke i 12 uker.

Økt tilstedeværelse på skole

En terapihund kan være et godt bidrag i arbeidet med å øke tilstedeværelse på skole, der det er ufrivillig skolefravær.